AKTUÁLNĚ
Novinky DebiQue 06.11. 21:13

Zebra okienko - druhý díl

V tomto článku sa budeme venovať najlegendárnejšej penalte a to Pass Interference. Bola to otázka v komentári k minulému článku, takže sa tomu trochu povenujeme. A potom ešte pár drobnejších bodov.

Pass Interference

Táto penalta je v pravidlách definovaná pomerne jednoducho. Je to úkon hráča ktoréhokoľvek tímu viac ako jeden yard za line of scrimmage (v smere útoku), ktorým súperovmu hráčovi významne prekazí možnosť zachytiť prihrávku. Pritom defenzívny pass interference môže prebehnúť v čase od kedy bola lopta hodená po moment, kedy sa jej ktokoľvek dotkol. Ofenzívny pass interference sa hodnotí od snapu po prvý dotyk s loptou po odhodení.

K tomu je definovaných niekoľko zakázaných úkonov a niekoľko povolených, ktoré majú opísať zakázanú hru, s poznámkou, že to nie sú všetky možnosti. 

- Základným zakázaným úkonom je kontakt hráča, ktorý sa nesnaží hrať loptu, ktorým zabráni súperovej schopnosti loptu zachytiť. Ak teda obranca vôbec nesleduje loptu a vrazí do receivera, čo znemožní zachytiť loptu, je to faul. Naopak, ak sa obranca otočí smerom k lopte a snaží sa rukou zasiahnuť ju a pritom vrazí do receivera, už to faul nie je. Platí to aj opačne, ak podobným spôsobom zabráni receiver obrancovi v interception. Ak sa obranca neotočí k lopte ale sleduje oči a ruky receivera a v momente ako vycíti, že prichádza lopta máchne rukou a zblokuje ju, a potom vrazí do súpera, nie je to faul. Alebo stačí, ak lopta vletí do jeho chrbta a ku kontaktu so súperom dôjde až potom. Samozrejme z tohto vyplýva aj to, že ak lopta letí ďaleko od receivera a ten ju nemá šancu zachytiť, tak kontakt s obrancom nemôže byť faul, pretože receiverovi nezabránil v zachytení lopty obranca, ale fakt, že prihrávka bola nepresná.

- Je tiež zakázané hrať cez chrbát súpera v snahe zasiahnuť loptu. Takže ak je receiver v dobrej pozícii a obranca nemá možnosť zasiahnuť loptu inak ako zvalcovaním receivera, je to faul, hoci sa snaží hrať loptu.

- Takisto je zakázané chytiť súperovu ruku alebo ruky takým spôsobom, že to znemožní zachytiť loptu. Čiže ak sa ruky krátko pred možnosťou zachytiť prihrávku dotknú, ale receiver sa aj tak oboma rukami k lopte dostane, faul to nie je, ak by to bolo tak, že tou jednou rukou vďaka zásahu obrancu sa receiver k lopte nedostane, a môže loptu zachytávať iba jednou rukou, je to faul.

- Zakázané je aj pretnúť dráhu bežiaceho receivera a spôsobiť tak zrážku ak nehrá loptu. Toto ale platí až keď už je lopta vo vzduchu.

- Rovnako je zakázané aj zachytiť súpera v snahe dostať sa k lopte, že tým spôsobí "krútenie" tela receivera predtým ako sa lopta dostane do blízkosti. Čiže prichytiť súpera, potiahnuť ho a získať pár centimetrov navyše a zblokovať vďaka tomu loptu je faul.

- No a tiež nie je dovolené odstrčiť súpera a získať tak miesto pre zachytenie prihrávky.

Medzi povolené úkony patrí náhodný kontakt rúk, ramien alebo tiel hráčov, keď sa obaja snažia zasiahnuť loptu a súťažia o ňu, alebo ak sa na ňu nepozerá ani jeden z nich. Jasné, že lopta je len jedna a teda takéto kontakty sú prirodzené. Takisto neúmyselné zakopnutie o nohu súpera v podobnej situácii nie je faul. Povolený je aj zákrok, ktorý by inak bol vyhodnotený ako jednoznačný faul, ak je prihrávka jednoznačne nechytateľná (to už som spomínal vyššie). Položenie ruky na súpera takým spôsobom, že mu nezabráni v možnosti zachytiť loptu je samozrejme povolené, no a nakoniec aj kontakt hráča, ktorý je v lepšej pozícii pri pokuse zachytiť loptu nie je faul.

V pravidlách sa tiež uvádza, že keď je lopta vo vzduchu, právo zachytiť ju majú hráči oboch tímov, čo v podstate znamená, že pri posudzovaní pass interference nie je zvýhodnený ani útok ani obrana. V prípade útoku ešte platí, že blokovanie viac ako jeden yard za line of scrimmage je faul pred odhodom lopty ale aj v čase keď už lopta letí (a to aj v prípade, keď blokovaný obranca nemá šancu zachytiť loptu, ale blokujúci hráč mu tak zabráni v skládke receivera).

Samozrejme posudzovanie tohto faulu je pre rozhodcov mimoriadne náročné, a často musia použiť cit pre posúdenie danej situácie pretože nemajú šancu vidieť každý úkon oboch hráčov. Preto sa zvyčajne púšťajú zákroky označované ako bang-bang play, teda tie, pri ktorých je veľmi tesné či skôr prišlo k faulu alebo kontaktu z loptou, a to aj vtedy ak spomalené zábery odhalia, že faul prišiel o niečo skôr. Dôležité je aj to slovo "významne" v definícii pravidla (angl. significantly), pokiaľ tam ten kontakt je, ale rozhodca posúdi, že to receiverovi len skomplikovalo ale nezabránilo zachytiť loptu, zvyčajne to nechajú bez trestu. V aktuálnej sezóne majú rozhodcovia inštrukcie hru čo najviac púšťať a pískať len jednoznačné prípady pass interference.

Zaujímavosťou je, že pass interference sa nepíska ak hra začína v punting formácii. A keďže posudzovanie tejto penalty sa končí dotykom hráča s prihrávkou, v prípade ak loptu zblokuje niektorý z linemanov, pass interference sa nepíska, aj keď to na prvý pohľad vyzerá ako jasný faul.

Saints at Bears - fumble

Toto je podnet od vás z diskusie. Takáto situácia nastala v zmienenom zápase. Tight End Bears zachytil loptu a obranca Saints ho objal a tlačil dozadu a potom mu tú loptu vyrazil, a ešte ju aj zaľahol. Lenže rozhodcovia nepriznali fumble a zisk loptu pre Saints ale odpískali zastavený forward progress (posun vpred) zo strany útoku. Čiže hra bola prerušená ešte predtým ako prišlo k fumble.

Toto sú veľmi ošemetné situácie. Rozhodca má právo hru prerušiť, ak usúdi, že obrana hráča s loptou zachytila a viac dopredu nepustí. Súvisí to aj s tým, že hráč s loptou, oblapený obrancom, je považovaný za defenseless a akýkoľvek tvrdý hit iného obrancu by bol vyhodnotený ako 15 yardová penalta. Čiže aby nebol dôvod na prehnaný zákrok zo strany obrany s úmyslom, definitívne zabrániť útočníkovi prekĺznuť pre yardy navyše, rozhodcovia musia hru prerušiť, aby sa predišlo zbytočným zraneniam.

Niekedy sa stanú aj opačné situácie, kedy sa zdá, že hráč je už zastavený obranou, ale potom sa ešte vykĺzne a uvoľní pre zisk veľkého počtu yardov, čo ale rozhodcovia neuznajú, lebo už prerušili hru. Alebo obranca sackuje quarterbacka, no ten sa drží na nohách a v poslednom momente ešte odhodí loptu na svojho receivera, ktorý získa pár yardov, ale znova to rozhodcovia neuznajú, lebo hra už bola prerušená. To sú príklady, kedy takéto rozhodnutie ide proti útoku. Čiže niekedy tým poškodia útok, inokedy obranu, ale ide o zdravie hráčov, a rozhodca sa to musí snažiť pocitovo odhadnúť a zapískať v správnom momente. A keď už raz hru preruší a príde k fumble alebo inej udalosti, nie je možné to preskúmať na videu a hru predĺžiť aby ten fumble ostal v platnosti.

pic.twitter.com/O1VCwpKjD9

Steelers at Ravens - hit out of bounds

Aspoň tak pochopili penaltu niektorí diváci a komentátori. Lenže pozor odpískané bolo Unnecessary Roughness. Je síce pravda, že hit na hráča mimo ihriska spadá pod túto penaltu, nie je to však jediný prípad. Ako vidíte na videu, safety Fitzpatrick drží v objatí Lamara a preto Lamar je defenseless (pravidlo 12, sekcia 2, článok 9-a-5). Cameron Heyward sa dopustil zakázaného hitu na defenseless hráča keď sklonil helmu a spôsobil tvrdý kontakt svojej helmy s telom súpera ( pravidlo 12, sekcia 2, článok 9-b-2).


Na dnes asi stačí. Mám ešte nejaké drobnosti v zálohe, ale to až do ďalšieho článku.

expert na pravidlá NFL :D

František Debnár

Sdílejte na sociálních sítích

DebiQue

https://www.facebook.com/BaltimoreRavensSKCZ/

Zobrazit profil

Napsat komentář

Pro přidání komentáře se prosím přihlašte

Komentáře ke článku

  • Gapa1
    8. listopadu 2020 17:20

    Pěkné bylo, jak se zebry postavily k celému utkání mezi Bucs a Giants. A vyvrcholilo to závěrečným pokusem o 2 body a vyrovnání. DPI hozeno, pak daly zebry hlavy dohromady a flek zase zvedly. Kdo čekal něco jiného, je blázen. Myslím, že ani Toma to nepřekvapilo, je zvyklý. Jeho šest prstenů není žádná náhoda :-) (prosím brát s nadsázkou, i když to odvolané DPI mě nadzvedlo; za prvé si myslím, že mělo zůstat a za druhé prodloužení bych si dal)
    (Upraveno: před 3 týdny)

  • Tomek
    7. listopadu 2020 12:54

    U Saints - Bears byl u toho fumblu dost problém, že nikdo nepískal přerušení hry

  • DebiQue
    7. listopadu 2020 13:22

    To nemuselo byť počuť. Ale podstatný je moment kedy rozhodca usúdil, že bol zastavený forward progress, nie kedy zapíska. Ono to nie je reviewable preto, lebo ide o posúdenie rozhodcu a nie o moment kedy zaznela píšťalka. Ti sa totiž dá na zázname posudzovať ľahko...

  • lap78
    9. listopadu 2020 14:48

    @DebiQue No vtipne je, ze to byl fumble az do te doby nez stejne jako u Giants dali rozhodci hlavy dohromady a obratili rozhodnuti caroveho.

  • Mischinko
    7. listopadu 2020 09:00

    “ Je tiež zakázané hrať cez chrbát súpera v snahe zasiahnuť loptu.“ - viem že ide o hru ale v Madden 20, ti z vás ktorý hrajú je veľmi častý zákrok agilnejsich cornerbackov , najmä pri Curl routach že stojí za receivrom a v momente kedy na neho letí lopta predskoči a Swatne loptu spoza chrbát. Je teda v real-life toto považované za DPI ?

  • DebiQue
    7. listopadu 2020 13:18

    Neviem ako to presne vyzerá v hre. To pravidlo je myslené tak, že musí prísť k výraznému vrazeniu alebo odtlaceniu súpera, aby ho tým odstavil a dostal sa k lopte. Ak platí to slovo, že predskočí receivera, čiže nepríde k nejakému vrazeniu do chrbta, tak tam by to malo byť čisté.

  • Mischinko
    7. listopadu 2020 14:50

    @DebiQue super , ďakujem za ozrejmenie ☺️

  • OMAHA2
    6. listopadu 2020 22:59

    mas moj obdiv za schopnost toto vsetko mat v hlave a spravne poukladane 👏